• Missie en visie
  • Ontstaan
  • Ons onderwijs
  • Aanmelden onderwijs
  • Schooltijden en vakanties
  • Schoolgids
  • Verlof aanvragen
  • Privacy
  • Aanmelden opvang
  • Kinderdagverblijf
  • Peuteropvang
  • Voor- en naschoolse opvang
  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Gemeenschappelijke MR
  • Kinderdagverblijf
  • Peuteropvang
  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8a
  • Groep 8b
  • BSO
  • Kom eens kennismaken

Ons onderwijs


 

 

Medewerkers van De Kiem hebben de opdracht om kinderen een rijk lesaanbod aan te bieden, waardoor kinderen een goede basis meekrijgen voor hun verdere toekomst. Wij streven ernaar om binnen het team een brede expertise te hebben op verschillende gebieden, zoals gedrag, spelend leren, taal/lezen, hoogbegaafdheid, gym en rekenen. Het is belangrijk dat er rust en structuur op ons kindcentrum is, zodat kinderen zich veilig voelen en tot leren kunnen komen. Wij maken gebruik van heldere instructies op niveau met duidelijke leerstrategieën.

 

 

 

 

 

Organisatie 
Op De Kiem werken wij klassikaal of individueel, maar ook groepsdoorbrekend. Vakgebieden worden op verschillende niveaus aangeboden, zodat kinderen in de zone van de naaste ontwikkeling kunnen groeien. Dit kan betekenen dat kinderen instructie volgen in een leerjaar hoger of lager dan dat zij zelf zitten. In parallelgroepen kan het zo zijn dat ook daar de instructie per klas verschilt. Na momenten van instructie en verwerking (op niveau) kan van de kinderen worden verlangd dat zij zelfstandig werken aan één of meerdere taken. Op dat moment is de leerkracht in de gelegenheid om individuele hulp, of hulp aan een groepje te geven.


Jonge kind
Binnen onze opvang stimuleren wij de ontwikkeling van jonge kinderen met behulp van voorschoolse educatie (VE), als voorbereiding en aansluiting op het onderwijs. Wij werken met het project ‘Boekstart’ om kinderen zo jong mogelijk met boeken en voorlezen in aanraking te laten komen. Wij dagen kinderen uit om steeds iets nieuws te leren aan de hand van thema’s. Deze thema’s worden samen met de kinderen vormgegeven om de betrokkenheid te vergroten. In groep 1, 2 en 3 wordt spelenderwijs met klanken, vormen en rijmen gewerkt. Omdat de taal- en leesontwikkeling bij het jonge kind in verschillende fases verloopt, wordt hier het aanbod passend gemaakt. In groep 3 wordt gewerkt met de nieuwste versie van Veilig Leren Lezen. In deze methode zit een aanbod voor woordenschat, spelling en begrijpend lezen dat aansluit op het aanbod in de hogere groepen.

Oudere kind
ICT heeft als ondersteuning van ons onderwijs een steeds grotere rol gekregen. Vanaf groep 4 hebben al onze leerlingen een Chromebook en werken wij met de digitale verwerking van Snappet voor taal, rekenen en spelling. Snappet zorgt voor differentiatie in lesstofaanbod op niveau voor kinderen. Daarnaast bieden de Chromebooks mogelijkheid tot het maken van tekstbestanden, presentaties en het opzoeken van informatie op internet. Om achterstanden te voorkomen wordt kinderen de mogelijkheid geboden om in overleg ook thuis aan doelen te werken. Daarnaast hebben wij taal- en rekenspecialisten en een schoolbibliotheek waar kinderen boeken lenen. Wij werken samen met een leesconsulent van de bibliotheek. Zij helpt bij het organiseren van activiteiten op het gebied van leesbevordering en mediawijsheid.
Onderwijs is voor ons meer dan alleen cognitieve vakken. De term 21e -eeuwse vaardigheden is een verzamelnaam voor een aantal algemene competenties die belangrijk zijn in de huidige kennis- en netwerksamenleving. Wij hechten belang aan de ontwikkeling van kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, informatie vaardigheden, mediawijsheid, communiceren, samenwerken, sociale en culturele vaardigheden en zelfregulering van de lichamelijke ontwikkeling.
De zaakvakken worden op dit moment klassikaal aangeboden. Bij het bezoeken van andere scholen hebben wij gezien dat er manieren zijn om de zaakvakken meer betekenis te geven en meer ruimte aan de onderzoekende houding van kinderen te bieden. Wij zijn op dit moment aan het onderzoeken welke methode of manier van werken beter bij onze visie past dan die wij nu gebruiken.

 

Doorgaande lijn en toetsing
De doorgaande lijn binnen ons kindcentrum wordt gewaarborgd door een gedragen visie en afspraken op diverse gebieden. Bij de peuters wordt gebruik gemaakt van het observatie- en registratiesysteem: Kijk! Bij de kleuters wordt gebruik gemaakt van de Parnassys leerlijnen. In beide systemen staan leerlijnen omschreven op het gebied van taal- en rekenontwikkeling, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. In groep 3 t/m 8 volgen wij de kinderen met methodetoetsen en gebruiken wij methode onafhankelijke toetsen van IEP. De toetsen worden door de leerkrachten met de leerlingen besproken. Op individueel-, groeps- en op schoolniveau analyseren leerkrachten, intern begeleider en directie de resultaten en stellen indien nodig een verbeterplan op.


Betrokkenheid
Betrokkenheid is een van onze kernwaarden. Wij stimuleren de actieve en betrokken werkhouding, waardoor kinderen zich meer eigenaar voelen van hun eigen leerproces. Het leren wordt zichtbaar gemaakt, waardoor kinderen meer zicht krijgen op hun eigen ontwikkeling. Samen met de kinderen worden succescriteria opgesteld en wordt de positieve mindset van kinderen beïnvloed door te praten over de leerkuil en het werken met doelenposters. Er zijn ouder- en kind-oudergesprekken, waarbij leerlingen ook hun eigen groei in beeld hebben gebracht. De Kiem heeft een leerlingenraad waarin leerlingen van groep 5 tot en met 8 zitten.

 

Burgerschap
Onze leerlingen nemen deel aan onze samenleving. Ze willen hier hun eigen bijdrage aan geven. Dit gebeurt in ons dagelijks handelen, omgaan met elkaar, de lessen, thema’s en diverse activiteiten. Wij willen kinderen voorbereiden op hun rol in de samenleving, samengroeien, verbinden en kansen bieden. Iedereen hoort erbij. Wij willen met onze thema’s, activiteiten, feesten en onderwijs aansluiten bij de ontwikkeling en de leefwereld van onze kinderen. Ze kunnen in een veilige omgeving oefenen in de omgang met elkaar en kennis en ervaringen opdoen. Voorbeelden hiervan zijn: de jaarfeesten, de wereldgodsdiensten, milieu en leefomgeving, zorg voor de andere en jezelf, kunst en cultuur, culturele historie, democratie en politiek. De basis voor een goede burgerschapsontwikkeling is een positief Kindcentrum klimaat: een veilige, respectvolle omgeving waarin kinderen, teamleden en ouders open met elkaar praten. Verschillen mogen er zijn. Dit komt terug in onze visie en identiteit.

Contact


Prinses Marijkelaan 1

1934 EA Egmond aan den Hoef

T (072) 506 16 94‬

E welkom@kindcentrumdekiem.nl

 

Laat een bericht achter


 

Aangesloten bij


Blosse

Op zoek naar kinderopvang?


Wij hebben op onze locatie:

  • Kinderdagopvang (0-4 jaar)
  • Peuteropvang (2-4 jaar)
  • Voor- en naschoolse opvang (4-12 jaar)

Bekijk alle Blosse opvangvormen

 

Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?


Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl

 

Op de hoogte blijven?


 

Volg ons ook op


 

Locatie


Snel naar


Home

De Kiem

Hier staan wij voor

Veel gestelde vragen

Binnen kijken

Scholen op de kaart

Onderwijs

  • Aanmelden onderwijs
  • Schooltijden en vakanties
  • Schoolgids
  • Verlof aanvragen
  • Privacy

Opvang

  • Aanmelden opvang
  • Kinderdagverblijf
  • Peuteropvang
  • Voor- en naschoolse opvang

Inzet ouder

  • Medezeggenschapsraad
  • Oudervereniging
  • Gemeenschappelijke MR

 

 

 

 

 

 


Groepen

  • Groep 1/2a
  • Groep 1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8a
  • Groep 8b

Ontkiem!

  • Kom kennismaken

Nieuws

Agenda

Foto

 

Zoeken in de site


Copyright 2023 - Kindcentrum de Kiem
Inloggen | Ziber Education - Ziber Kwieb, de handige schoolapp | Ziber - Mobiele website met CMS | SdH Vormgeving - /Team4 School - Eigentijdse Websites